No image

Elég odafigyelnünk, hogy segítsünk

Király Csaba
9 hónapja 0 komment
Megosztás:

Egy kis odafigyeléssel, a legapróbb gesztusokkal is rengeteget tudunk segíteni látássérült társainknak. A Vakok és Gyengénlátók Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Egyesülete szemléletformáló képzést tartott a Nemzeti Közművek miskolci ügyfélszolgálatos kollégáinak március 20-án. Ők először meglepődtek, majd példaértékűen vizsgáztak segítésből.

Ép látásúként a legtöbb ember el sem tudja képzelni, hogy milyen nem látni a célt, vagy éppen kevésbé tisztán érzékelni azt. A látássérültek ezzel élnek együtt, ami viszont nem jelenti a hétköznapi élet végét. Ők is ugyanúgy boltba mennek, dolgoznak, vagy éppen intézik az ügyeiket, számlákat fizetnek be.

Az egyesület most egy projekt részeként ügyfélszolgálati dolgozóknak tart érzékenyítő képzéseket. Barnóczki Gábor, a szervezet elnöke elmondta, hogy a szemléletformálás célja gördülékenyebbé tenni az ügyintézést mind a látássérült ügyfélnek, mind az őt fogadó dolgozónak.


Ugyanolyan, mint mi, csak kicsit más

Egy frappáns bemutatkozó feladattal kezdődött a képzés: Gábor megkérte az aktuális állomás, a Nemzeti Közművek munkatársait, hogy a vele együtt érkezett négy emberről tippeljék meg, ki a látássérült. A földön fekvő segítő kutya, vagy a jól láthatóan sérült szem árulkodóak voltak, de aki "csak" szemüveget hordott, róla már nem tudták egyértelműen megítélni látásállapotát. Itt bizony el is buktak az ügyfélszolgálatosok, ami erőteljesen példázta, hogy ugyanolyan ember egy látássérült, mint épen látó társa.

A rövid felvezetés után gyakorlati példák jöttek. Segítő kutyával megközelíteni az ügyfélpultot, bottal közlekedve, új látási viszonyok között boldogulni a térben, aláírni egy papírt, vagy egyszerűen csak sorszámot tépni. És mindehhez hogyan tudnak tényleges segítséggel viszonyulni a pult másik oldalán ülők.


Hétköznapi gesztusok

A legapróbb dolgokra kell itt gondolni. Segítsék a látássérültet hangjukkal, hogy tudja merre zajlik a kommunikáció. De akár restek se legyenek felállni, és vezetni az illetőt. Képzeljék magukat egy olyan ember helyzetébe, aki velük szemben ül, viszont nem látja, hogy mi történik.

Gábor azért arra is felhívta a figyelmet, hogy nem csupán az ügyintézés során tudunk segíteni egy látássérültnek. Nem kell félni tőle, ő is csak ember, és merjünk hozzászólni, akár a karját megérinteni. Lehet épként ezt már az intim szféránk megsértéseként éljük meg, de egy látássérültnek ez alapvető segítség. Amikor kezet nyújtottam Gábornak, csak az ő lélekjelenlétén múlott, hogy üdvözöltük egymást, mert az egy dolog, hogy én ráköszönök és nyújtom a karomat, ő ezt nem látja. És ebbe elsőre bele se gondol az ember, pedig annyira egyértelmű.

Jól vizsgáztak

Valami ilyesmi lenne a szemléletformáló-érzékenyítő alkalmak célja, hogy ezeket az apróságokat észrevegyük. A Nemzeti Közművek ügyfélszolgálatosai példásan szerepeltek ebből a szempontból. Csodálkoztam is: mitől ilyen talpraesettek? Hogy tudnak ezekre az apró részletekre szinte ösztönösen odafigyelni? Bucsai Gyöngyi csoportvezető elmondta, hogy nem jártak előzetes képzésen. Maga az ügyfélszolgálati munka érzékenységet kíván meg a dolgozótól, hiszen emberekkel dolgoznak nap-mint-nap - de így is tudtak mit tanulni.

Nézz körbe 360 fokban!

A videót 360 fokos kamerával vettük fel: az egérrel vagy a bal felső sarokban lévő kör alakú ikonra kattintva tudsz változtatni a nézőponton. Ne felejtsd el megnézni, hogy mi van a kamera “háta mögött”! Még több 360 fokos videóért iratkozz fel a Hírek 360 YouTube csatornájára és kövesd a Hírek 360 Facebook oldalát!

​​​​
A CIKK ÉRTÉKELÉSE:0.00 (0 szavazat)
0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5
Loading...
Az értékeléshez be kell jelentkeznie!


További videók
0 Hozzászólás népszerűség szerint

Vélemény, hozzászólás?

HÍRLEVÉL Szeretnéd megkapni
a legfrisebb tartalmakat?