No image

Belül is zene szól

Kiss Dóra
5 hónapja 1 komment
Megosztás:

Nem híres akarok lenni, szeretnék valamit adni az embereknek a zenémmel, valamit közvetíteni – vallja Faragó Dániel, a 19 éves zeneszerző. A Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakgimnázium és Zeneiskola diákja a Zeneakadémia zeneszerzés-tanszakára készül, nemrég önálló szerzői estet adott, és már csaknem 30 darabot komponált.

Már egészen fiatalon zenélni kezdenek azok, akiknek a jövőben nagy terveik vannak ezen a téren. Faragó Dániel azonban csak hetedikes korában lépett erre az útra, eredetileg fuvolázni szeretett volna, de nem voltak meg a testi adottságai ehhez a hangszerhez, így végül a rézfúvósoknál kötött ki, és harsonásnak állt.
– Mivel későn kezdtem el tanulni, nem volt sok lehetőségem hangszert választanom. Úgy döntöttem, a harsonát veszem fel. Amikor elsőnek találkoztam a tanárommal, mondtam neki, hogy igazából nem szeretnék harsonázni, nekem ez hangszer nem tetszik, én lírai lélek vagyok, a harsonások pedig csak türkölnek és hangosan fújnak – fogalmazott Dani.

Aztán jött a zeneszerzés, és a döntés, hogy filmzenéket szeretne írni. Amint felvették a Kodályba, konzultált a zeneszerzéstanárral, hogy felvételizni szeretne a szakra.
– Nem volt nagy alapképzettségem szolfézsből, zeneelméletből, amelyek az alapjai a zeneszerzésnek, valamint zongorából sem, kilencedikes koromban kezdtem el zongorázni. Felvettek végül zeneszerzésre, így 10. osztályos koromtól el is kezdhettem ezt a szakot. A tanárai eleinte nem hittek benne, de Dani felzárkózott, s egy év múlva a Sugár Rezső Zeneszerző Versenyen első helyezést ért el.

Dallamot kötni egy tárgyhoz

Daninak igen nehéz volt arról beszélnie, hogyan ír meg egy darabot. Nem lehet úgy komponálni, hogy leül a zongora elé és ír, de vannak olyan helyzetek, amikor akkor is produktumnak kell lennie, ha nincs ihlet. Az inspiráció bárhonnan jöhet, séta közben, buszon vagy egy álmatlan éjszakán. A május 31-i szerzői estjén az első darab, ami megszólalt, az Aggteleki fantázia címet kapta, ennek keletkezéséről beszélt:
– Ez egy zongoradarab, amit egy aggteleki cseppkőbarlangi kirándulás ihletett. Először kicsit féltem a barlangtól, a föld alatt lenni ennyi ideig, és a cseppkövek formája is bizarr volt nekem, nem tudtam hová tenni, hogy a természet ilyet alkot. De ahogy lementünk a barlangba, valahogy megihletett, és amint visszatértünk a kirándulásról, le tudtam ülni zongora elé, és dallamot tudtam írni arról, ami eszembe jutott éppen a cseppkőbarlangról. Tehát a lényege az egésznek, hogy valahogy egy dallamot hozzákötni egy tárgyhoz, egy helyhez, egy személyhez.

A szerzői est (fotó: magánarchívum)


Termékenyebb, mint a többiek

A tanszaktársaihoz képest Dani több darabot ír, elmondása szerint ez idő és életstílus kérdése. Reggeltől estig iskolában vannak, a közismereti órák mellett gyakorolnak, és a zenei tantárgyaik vannak.
– Az évek során kiderült, ami áldás az átok is részben. A tanszaktársaimhoz képest sok darabot írtam mindig is. Lehetőségünk van, hogy a darabjainkat előadassuk tanszaki hangversenyen, de ha én írtam 3–4 darabot egy félévben, akkor a vége mindig az lett, hogy ezek a tanszaki hangversenyek nagyon hosszúra nyúltak, és nem voltak arányosak. Szeretnék lehetőséget adni minden darabomnak, hogy élőben megszólalhasson, ne csak papírlap legyen. Így jött a külön szerzői est ötlete, ahol csak az én darabjaim csendültek fel. Így kicsit jobban tudtam magamról mesélni, jobban megismert a közönség. Az összeválogatott darabokkal el tudtam mesélni, hogy hogyan fejlődtem, honnan hová jutottam a négy év alatt, és mik inspiráltak.

Dani szerint addig jó egy darabot írni, amíg papírra nem vetjük, addig egy dallamot lehet formálni, de mihelyst leírja, megpecsételődik a darab. Ahhoz, hogy minden hangot pontosan le tudjon írni, nagyon sokszor el kell játszani egymás után, s az is egy újabb fázis, amikor megszólal a kész darab.
– Nekem mindig nagy öröm az, amikor odaadom a kottát az előadóknak, és megbeszélünk egy próbát. Én már hallottam a darabomat, már játszottam, vagy a kottaszerkesztő program lejátszotta, de nem olyan hanggal, nem olyan hangszínnel, mint élőben. Az első eljátszás után mindig jó érzés fog el, hogy tényleg úgy szól, ahogy megálmodtam, sőt lehet még jobban is.

Mindenféle hangszerre ír vagy akár énekhangra is. Komponált már fuvolára, harsonára, zongorára, zenekarra, kórusra, kisebb kamaraegyüttesre. Klasszikus zeneszerzőnek készül, célja, hogy megtalálja a saját stílusát.
– Nem tudom, még milyen stílusom lesz, sokszínűen komponálok, de szerencsére elértem azt, hogy a zeneszerzők stílusai már nem annyira befolyásolnak, hanem inkább az élethelyzetem, a hangulatom. Lehet, életem végéig durva zenét fogok komponálni, vagy a társadalmi problémákról fogok írni, vagy romantikus darabokat. Ma még így vagyok és így írok, majd később meglátom, hogy fog ez alakulni.

Kiss Dóra

Nézz körbe 360 fokban!

A videót 360 fokos kamerával vettük fel: az egérrel vagy a bal felső sarokban lévő kör alakú ikonra kattintva tudsz változtatni a nézőponton. Ne felejtsd el megnézni, hogy mi van a kamera “háta mögött”!

Még több 360 fokos videóért fel iratkozz fel a Hírek 360 YouTube csatornájára és kövesd a Hírek 360 Facebook oldalát!

​​​​
A CIKK ÉRTÉKELÉSE:0.00 (0 szavazat)
0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5
Loading...
Az értékeléshez be kell jelentkeznie!


További videók
1 Hozzászólás népszerűség szerint

Vélemény, hozzászólás?

HÍRLEVÉL Szeretnéd megkapni
a legfrisebb tartalmakat?