No image

Egy bábosnak legyen minimum hat keze

Kiss Dóra
7 hónapja 0 komment
Megosztás:

Debrecen szívében, a Kálvin téren 2001 óta működik a Vojtina Bábszínház, a gyökerek azonban jóval messzebbre nyúlnak vissza, hiszen maga a Vojtina Bábegyüttes 1975 végén alakult. De most hagyjuk is a történelmet, a bábszínház jelenlegi működéséről beszélgettünk Asbóth Anikóval, a Vojtina Bábszínház igazgatójával.

A pincétől az emeletig mindent bejártunk, hogy kicsit közelebbről megismerkedjünk a színház világával, és megtudjunk néhány kulisszatitkot. A színpadon éppen a Tessék engem megmenteni című előadás próbája zajlott, mely egy klasszikus kesztyűs játék. A humorral tűzdelt történetben egy királylány, aki nem talál magának párt, kigondolja, hogyha elrabolják, akkor majd biztos érkezik a herceg, aki megmenti őt.

Nézőként csak sejtjük, milyen kimért koreográfiát tanulnak meg a színészek. A paraván mögött minden kelléknek, minden bábnak a helyén kell lennie ahhoz, hogy idejében feltűnjön a publikum előtt.
– Egy egyórás gyermekelőadást átlagosan négy hétig próbálunk úgy, hogy már a színpadon van a díszlet, s készen vannak a bábok. Az, hogy egy előadás alatt hány bábot mozgatnak meg, nagyon változó. Van olyan előadás, amiben 30–40 bábot is használnak a színészek. Ebben az előadásban a zenészekkel együtt kilencen játszanak, és körülbelül tíz báb szerepel. De nem a kellékek mennyiségétől függ egy próbaidőszak, lehet két bábbal is olyan súlyú, akkora aktivitást igénylő darabot előadni, amit szintén négy hétig próbálnak – mesélt Asbóth Anikó a próbaidőszakról.

Egy bábot sem iktatnak ki

A bábok, illetve a jelmezek készítésén hárman dolgoznak a Vojtinában. A bábszerkezetek és a díszletek általában különböző bábkészítők munkái nyomán születnek meg, ők a debreceni társulat nem állandó munkatársai.

A közönség elől elzárt részeken sétálva mindenhol kellékekbe, bábokba és díszletekbe botlottunk. A pincében néhány bábbal közelebbről is megismerkedtünk, például egy kuglibábbal vagy egy macskabábbal, melynek lábaiban az igazgató különböző nehezítésekre hívta fel a figyelmünket, melyek a könnyebb mozgathatóságot szolgálják. Nem volt olyan kellék, melyről ne hallhattunk volna történetet, vagy ne idézte volna fel idegenvezetőnk az adott báb előadásban betöltött szerepét. S ha már nem játszanak egy darabot, a báboknak akkor sem intenek búcsút.
– Egyetlen bábot sem iktatunk ki az életünkből, gyakorta hívnak meg bennünket különböző kiállításokra, hogy mutassuk be a saját bábjainkat. Van egy olyan raktárunk, ahol egyrészt a futó daraboknak a díszleteit tároljuk, illetve van egy mindig bővülő kiállítási anyagunk, ami elsősorban bábokat tartalmaz, hiszen ezek gyönyörű képzőművészeti alkotások, nagy keletjük van. Egy-egy báb nem ritkán hetekig készül, hiszen például ha faragásról beszélünk, egy bábkészítőnek három-négy napi munka, mire egy bábfejet kifarag.

Évi ötszáz előadás

Asbóth Anikó arról is mesélt, hogyanzajlanak egy darab tervezési, előkészítési szakaszai.
– Egy előadás előkészítési folyamata egy–másfél év. Az első választás a rendezőé, aki maga mellé választja az írót és a dramaturgot, megszületik a szövegkönyv, és ezzel párhuzamosan ő választ képzőművészt, aki megrajzolja. Van egy tervelfogadás, ezután érkezik a báb- és a díszletkészítő. Gyakori, és a műfaj eredetében sokszor volt az, hogy autóm és autodidakta módon fejlődő művészek csináltak mindent. A mi gyökereink is idevezethetők vissza, hiszen amatőrként minden a mi feladatunk volt: megtaláltuk a darabot, írtuk, rendeztük, mi csináltuk meg a bábokat, varrtam a paravántakarásokat és a különböző figurákat. Nyilván egy profi színházat évi ötszáz előadással, hat–hét bemutatóval már nem lehet ezen a módon működtetni. Közben annyit változott, fejlődött a műfaj is, itt már profi bábkészítőkről beszélünk, specializálódott mindenki egy-egy területre, ami legközelebb állt a szívéhez, és abban fejlődött tovább.

De mit sem ér történet, a díszlet, a mesterien megmunkált báb, ha nincs egy jó színész, aki életre kelti az anyagot.
– Ahhoz, hogy valaki jó bábszínész legyen, egyrészt nagyon jó színésznek kell lennie, és legyen meg az a képessége, hogy egy anyagon átszűrve magát, életet tudjon lehelni egy élettelen anyagba. Azt gondolom, hogy a jó bábszínésznek van valami olyan típusú érdeklődése is, amely kifejezetten a technikákra vonatkozik; mi hogyan működik, miből mit lehet megcsinálni. Az az alázat, amely a színészetben is fontos, itt még inkább az, hiszen mi gyakorta bújunk el paraván mögé, és az adott kesztyűs vagy marionettbábon keresztül szűrve magunkat, hozunk létre valami csodát, valami életet, szépséget.

Nézz körbe 360 fokban!

A videót 360 fokos kamerával vettük fel: az egérrel vagy a bal felső sarokban lévő kör alakú ikonra kattintva tudsz változtatni a nézőponton. Ne felejtsd el megnézni, hogy mi van a kamera “háta mögött”!

Még több 360 fokos videóért fel iratkozz fel a Hírek 360 YouTube csatornájára és kövesd a Hírek 360 Facebook oldalát!



​​​​
A CIKK ÉRTÉKELÉSE:0.00 (0 szavazat)
0 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 50 votes, average: 0.00 out of 5
Loading...
Az értékeléshez be kell jelentkeznie!


További videók
0 Hozzászólás népszerűség szerint

Vélemény, hozzászólás?

HÍRLEVÉL Szeretnéd megkapni
a legfrisebb tartalmakat?